Tholen, W.B. (1860-1931)

zaterdag 18 juni 2011

Lucy

Edouard Vuillard (1868-1940) Madame Hessel en robe rouge lisant

De dame in de rode jurk is Lucy Hessel, de vrouw van Jos Hessel, kunsthandelaar in Parijs en partner in de galerie Bernheim-Jeune. De maker van het schilderij is Vuillard.

Édouard Vuillard wordt geboren in 1868 in een klein dorpje in Bourgondië en verhuist met zijn familie in 1877 naar Parijs. Hij besluit, in tegenstelling tot de familietraditie niet te kiezen voor een militaire carrière maar gaat naar de kunstacademie.
Hij sluit zich aan bij Les Nabis, een groep dissidente jonge kunstenaars die wel tot de postimpressionisten gerekend worden met veel nadruk op kleur en emotie.
De kern van de groep wordt gevormd door Pierre Bonnard, Maurice Denis, Ker-Xavier Roussel en Felix Vallotton en Édouard Vuillard,

Van links naar rechts: Ker-Xavier Roussel, Édouard Vuillard, Romain Coolus en Félix Vallotton in 1899

Enkele schilderijen van Vuillard uit die tijd laten inderdaad een overdaad aan kleur zien.

L'elegante, 1891

Landschap

Ook voor de zelfportretten worden felle kleuren gekozen die afwijken van de werkelijkheid.

Selfportrait with cane and strawhat, 1891

Zelfportret, 1891

Het gebruik van felle kleuren is van korte duur want enige tijd later worden onderstaande zelfportretten geschilderd.




Het volgende zelfportret lijkt rechtstreeks van een foto te zijn geschilderd.













In 1897 koopt Vuillard een Kodak Brownie. Een aantal van zijn foto’s zijn nog bewaard gebleven, waaruit blijkt dat hij de foto’s ook gebruikte als geheugensteuntje voor zijn schilderijen.

Edouard Vuillard, 1899

De moeder van Vuillard gefotografeerd door hemzelf

Zo rond 1900 krijgt het werk van Vuillard steeds meer waardering en hij in contact met kunsthandelaar en galeriehouder Jos Hessel. Hij raakt dik bevriend en sluit een contract om voortaan zijn schilderijen via hem te verkopen. De vriendschap met het echtpaar Hessel zal de rest van zijn leven duren.

Lucie Hessel wordt zijn belangrijkste model. Édouard komt bijna dagelijks over de vloer bij haar en haar man, blijft vaak eten en gaat zelfs meerdere malen met hen op vakantie naar hun vakantiehuizen.
Édouard is zelf niet getrouwd, woont bij zijn moeder en blijft daar wonen tot aan haar dood in 1928. Hij is een stille introverte man maar door de familie Hessel komt Vuillard in contact met de rijke Parijse families waardoor hij niet om werk verlegen zit.

TristanBernard, Louise Hessel ,Vuillard and Lucy Hessel, 1905

Lucy is voor Édouard veel meer dan de vrouw van zijn galeriehouder. Hij heeft haar tientallen malen geschilderd tijdens allerlei huiselijke, soms intieme situaties, zelfs als zij nog in bed ligt en de manicure langskomt.

Madame Hessel and her manicurist, 1906

Om een indruk te krijgen van hoe geliefd Lucy Hessel was bij Édouard Vuillard een selectie van zijn schilderijen van haar.

The path (Lucy Hessel with her dog)

Madame Lucy Hessel at her dressmaker's table, 1908

Madame Hessel in her salon, 1910

Madame Hessel at her sewing table, 1917

Portrait of Madame Hessel, 1905

Madame Hessel with a shawl

Madame hessel wearing a hat decorated with flowers, ca.1905

Lucy Hessel

Lucy Hessel au chapeau mousquetaire, 1907

Lucy Hessel au ruban de velours noir

Portrait of Madame Hessel

Madame Hessel at Vaucresson, 1920

Le matin au jardin du Clos Cézanne (Jos et Lucy Hessel), 1923

De invloed van Lucy en Jos Hessel op de carrière van Vuillard is onmiskenbaar. Hun invloedrijke omgeving heeft hem meegetrokken en hem mede gemaakt tot de beroemde kunstenaar die hij geworden is.
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog komt aan dit succesvolle leven een einde. De zieke Édouard Vuillard ontvlucht, na de overwinning van de Duitsland, Parijs en overlijdt enkele weken later op 21 juni 1940 in La Baule.

Alle lezen-schilderijen van Vuillard vind je op mijn blog Reading and Art.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen